Kaip veikia dyzeliniai purkštuvai?

Šiuolaikinių dyzelinių transporto priemonių purkštuvus galima skirstyti į dvi grupes, kurios pasitaiko dažniausiai: „Common rail“ sistemos purkštuvai ir vokiški „Pumpe Düse“ sistemos purkštuvai. Šios dvi sistemos yra visiškai skirtingos.

Pradėsime nuo „Common rail“ sistemos purkštuvų. Aukštą spaudimą „Common rail“ sistemos purkštuvams sukelia aukšto spaudimo siurblys, kuris yra kaip atskiras sistemos mazgas. Jis pastoviai pumpuoja kurą. Aukšto spaudimo siurblio našumas priklauso nuo variklio apsukų, kuo variklis greičiau sukasi, tuo siurblio našumas didesnis. Siurblys pumpuoja kurą į „rail‘ą“. „Rail‘as“ – tai vamzdžio tipo talpa, kurioje yra slėgio daviklis. Iš šios talpos aukšto spaudimo vamzdeliais kuras papuola į „common rail“ purkštuvus.

Reikiamą kuro slėgį „rail‘e“ valdo kuro reguliavimo vožtuvas. Kuris apie faktinį slėgį informaciją gauna iš kuro slėgio jutiklio (daviklio). Šis jutiklis sumontuotas į „rail‘ą“.

Kiekvieno purkštuvo kuro išpurškimo laikas valdomas bortiniu kompiuteriu. Jei purkštuvai yra netvarkingi, jie gali kurą praleisti ir grąžinti atgalį į baką bei nepurkšti reikiamo kuro kiekio į variklio cilindrą. Netvarkingi purkštuvai nudrenuoja kurą atgal į baką, o aukšto spaudimo siurblys labai sunkiai pakelia slėgį „rail‘e“.

„Common rail“ kuro sistemos purkštuvuose dažniausiai genda vožtuvas, tefloniniai žiedai bei pats kuro purkštukas/išpurškėjas. Po bet kokio purkštuvo remonto, būtina sureguliuoti kuro kiekį įvariais variklio darbo rėžimais.

„Delphi“ gamintojų CR purkštuvams po remonto, būtina suteikti naują kodą, kuris įvedamas į automobilio bortinį kompiuterį.

Jei purkštuvai yra techniškai tvarkingi, tai kuro sąnaudos bus normos ribose, nebus didelio dūmingumo, transporto priemonė bus ekonomiška ir dinamiška.

Verta paminėti, jog variklyje atsiradęs „kalimo“ garsas, gali būti sugedusių purkštuvų ženklas.

Labiausiai kuro sistemos „Pumpe Düse“ purkštuvai skiriasi nuo „common rail“ purkštuvų tuo, jog kiekvieno purkštuvo sudedamoji dalis yra atskiras siurblio mechanizmas.

„Pumpe Düse“ purkštuvai veikia sekančiai: variklio paskirstymo vėlenėlis sukdamasis kumštelio pagalba mechaniškai veikia siurblio-purkštuvo plunžerinę porą, vyksta pumpavimas ir tokiu būdu sukeliavimas aukšto spaudimo slėgis virš purkštukų. Iš kompiuterio tam tikru metu gaunamas signalas perduodamas į „Pumpe Düse“ purkštuvų elektroninę dalį. Šio impulso metu atsidaro purkštuko adata ir įvyksta įpurškimas į variklio cilindrą, kuriame vyksta kuro degimo procesas.

„Pumpe Düse“ sistemos purkštuvuse labiausiai genda pats purkštukas/išpurškėjas, susidėvi plunžerinė pora, esanti siurblio dalyje. Elektroninė šio purkštuvo dalis gali sugesti taip pat, bet tik itin retais atvejais.